Femme logo

Bewegen moeten we allemaal…

Het is voor veel vrouwen frustrerend wanneer ze op de weegschaal staan en deze geeft net even teveel aan dan de bedoeling was. Meer gaan bewegen, dat is duidelijk..Vooral wanneer je de laatste maanden de kilootjes op de bank bij elkaar hebt verzameld. De bewegingsnorm in Nederland ligt op 30 minuten normaal bewegen, 5 dagen in de week. Heb je overgewicht dan is 60 minuten wenselijk. De manieren van bewegen zijn voor iedereen weer anders. Met fietsen, wandelen of zwemmen op een rustig tempo kun je gemakkelijk aan die 30 minuten per keer komen. Het wordt anders wanneer je een beter conditie wilt gaan kweken. Dan is 3 maal per week 20 minuten intensief bewegen echt wel nodig. Je gaat je fitter voelen en krijgt een sterker hart en vaatstelsel.

Sportende vrouwen

Bijna de helft van de Nederlandse bevolking sport een aantal keren per week. Mannen iets meer dan vrouwen. Vanaf het twintigste levensjaar neemt het sporten bij veel mensen af. Hoe ouder, hoe minder er naar wordt gestreefd de beweegnorm te behalen. Vrouwen vanaf 20 jaar gaan meestal met veel energie aan de slag in de sportschool om een paar kilo te verliezen of meer conditie te krijgen. Toch gooien ze het bijltje er na een aantal maanden bij neer. Jammer, want lekker sporten en je gezond voelen is een kwestie van volhouden.

Naar de sportschool

Om aan de 3 x 20 minutennorm te komen zal de juiste sport gekozen moeten worden.

Wanneer je in je leven weinig aan sport hebt gedaan is het moeilijk om iets te kiezen wat jou ligt. Ga is een kijkje nemen bij de plaatselijke sportschool. Informeer of je wat begeleiding kunt krijgen en vraag of ze ook speciale fitnessprogramma’s voor vrouwen hebben. Denk nou niet dat je in een paar weken een strak lijf hebt. Dit gaat best wel een aantal maanden duren. Veel vrouwen van rond de veertig krijgen een wat dikkere buik en minder taille. Dit heeft alles met hormonen te maken. De overgang zorgt ervoor dat het lichaam minder oestrogenen aanmaakt. Deze stoffen kunnen ook aangemaakt worden in lichaamsvet. Het lijf zorgt er dan voor dat er een extra laagje vet wordt gekweekt in de buikstreek. Daar worden dan de oestrogenen aangemaakt die voorheen door de eierstokken werden geproduceerd. Al ver voor je veertigste verjaardag begint dit proces en is niet te stoppen. Stevig lijnen en buikspieroefeningen doen tot je er bij neervalt zijn zinloos! Je ziet in de fitness vrouwen uren op de loopband of crosstrainer. Niet doen! Gewoon een minuutje of 20 lekker cardio doen en dan krachttraining!

Bewegen, alle beetjes helpen!

Cardio en krachttraining

Vooral vrouwen zie je in de sportschool soms wel een uur lang op de loopband of crosstrainer staan. Is natuurlijk goed voor je conditie maar wordt op den duur dodelijk saai..Probeer eens af te wisselen met de cardio-toestellen. Ga 10 minuten stevig wandelen, 10 minuten crosstrainen en fiets dan nog eens een minuutje of 10 op hoog tempo.

Je zult zien dat de tijd dan sneller gaat dan wanneer je een half uur achter elkaar op de crosstrainer staat. Afwisseling…daar gaat het om. Ook kun je de cardiotoestellen afwisselen met wat krachttraining.

Krachttraining voor vrouwen

Vrouwen denken vaak wanneer ze krachttraining gaan doen dat ze opgepompte armen en benen krijgen. Is absoluut niet waar. Met krachttraining behoud je je spieren. De spieren nemen namelijk af qua volume. Wanneer je krachttraining gaat doen houdt je een wat strakker lijf. Tevens zorgt krachttraining ervoor dat er meer calorieën worden verbrand.

Voor vrouwen die zo tussen de 20 en 40 jaar zijn is het belangrijk goed te bewegen en de spieren in conditie te houden. De sportschool is een goede keus om de broodnodige 3 x 20 minuten per week te behalen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *