Femme logo

Verzorg je huid met de juiste voeding!

De winter maakt eindelijk plaats voor een zalige, langverwachte lente. Maar de koude, een schrale wind en dikke lagen kledij hebben duidelijk sporen nagelaten, met als resultaat een doffe en bleke huid. Geen nood, met enkele eenvoudige voedingstips laat je je huid weer stralen!

Hydrateren met water

Onze huid bestaat voor het grootste deel uit water. Het drinken van minstens twee liter water per dag verbetert aanzienlijk de bloedtoevoer naar je huid en zorgt ervoor dat afvalstoffen beter afgevoerd worden. Zorg dat je steeds een flesje water bij de hand hebt en drink de hele dag door kleine hoeveelheden. Zo kan je huid het water goed opnemen.

Flesje water in de hand en dagcrème aan de kant? Best niet doen. Met een hydraterende dagcrème bereik je snel de bovenste huidlagen. Combineren dus voor het beste resultaat!

Groenten en fruit

Ben je écht geen waterdrinker en kost het je te veel moeite om dagelijks voldoende water te drinken? Ook groenten en fruit bevatten veel water en helpen graag mee om je huid te hydrateren.

Carotenoïden voor een mooie gloed

Carotenoïden zijn natuurlijke gele tot rode kleurstoffen in groenten en fruit. Wanneer je deze fel gekleurde veggies eet, komen de pigmenten in je huid terecht en krijg je een mooie en gezonde tint. Er zijn verschillende soorten carotenoïden, maar lycopeen en bètacaroteen zijn het belangrijkst.

Lycopeen is een oranjerood pigment dat je in grote hoeveelheid aantreft in tomaten, rode paprika en watermeloen. Het is een krachtige antioxidant, die ontstekingen en celbeschadiging tegengaat. Zo kan je langer genieten van een jeugdige huid zonder rimpels of ouderdomsvlekken.

Bètacaroteen heb je nodig voor de aanmaak van vitamine A, belangrijk voor een gladde en zachte huid. Goede bronnen zijn wortelen en pompoen, maar verrassend ook spinazie en broccoli. Groen van kleur door het pigment chlorofyl, maar ook boordevol bètacaroteen.

Vitamines en mineralen

Door voldoende groenten en fruit op je menu te zetten, krijgt je een schat aan vitamines en mineralen binnen. Goed voor je hele lichaam, maar nog meer voor je huid. Zeker als je weet dat de cellen in onze huid zich op minder dan een maand tijd volledig vernieuwen.

Zorg dat je zeker voldoende vitamine C opneemt. Kiwi’s zijn echte vitamine C bommetjes, maar ook ananas, tomaat, mango en sinaasappel zijn goede bronnen. Vitamine C is belangrijk voor de aanmaak van collageen, een eiwit in de diepere huidlagen dat zorgt voor de elasticiteit en stevigheid van je huid.

Tien porties groenten en fruit per dag!

Inderdaad, het meest recent betrouwbaar onderzoek toont aan dat tien porties groenten of fruit per dag je lichaam en dus ook je huid optimaal beschermen tegen veroudering. Vijf porties zijn goed, tien porties zijn beter!

Kom je daar lang niet aan? Probeer eens een lekkere smoothie en je hebt al een paar porties binnen. Vervangen door een vitaminesupplement heeft geen zin, vitamines uit een potje hebben volgens de studie niet het gewenste effect.

Alles gaat om gezonde balansen

Noten en zaden

Een gezonde balans van essentiële vetzuren houdt de celmembranen gezond en voorkomt dat je huid gaat uitdrogen. In de praktijk komt het erop neer dat je best meer omega 3 vetten opneemt. Walnoten en zonnebloempitten zijn echte superfoods. Andere aanraders zijn sesamzaad, lijnzaad en pompoenpitten.

Meng ze op je salades of in een potje yoghurt, lekker en gezond! Yoghurt en andere gefermenteerde voedingsmiddelen versterken de werking van omega 3 vetzuren.

Resultaat!

Als je deze voedingstips ter harte neemt, heb je meteen ook minder zin in ongezonde tussendoortjes. Je voelt je fit en krijgt meer energie. Niet alleen je huid, maar ook jij zal stralen als nooit tevoren!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *